Zalety pływania


Nikogo nie trzeba przekonywać, że aktywność fizyczna stanowi niezbędny element zdrowego stylu życia. Niestety – nie każdy może sobie pozwolić na uprawianie pewnych sportów – czy to ze względów zdrowotnych czy finansowych. Są jednak sporty, które są wskazane bez względu na wiek, stan zdrowia czy konta. Do takich dyscyplin należy pływanie.
Można je zalecić zarówno osobom, które wymagają rehabilitacji, jak i w ramach profilaktyki, a także w uzupełnieniu diety. Dzięki pływaniu można wspomóc leczenie schorzeń stawów (w wodzie nie są one obciążone), a przy tym ciało jest zmuszone do intensywnego wysiłku, tak potrzebnego w ćwiczeniach.
Nie trzeba głowić się nad wyborem stylu pływania – każdy bowiem aktywizuje mięśnie.
Pływanie poprawia zarówno ogólną kondycję organizmu, jak i działa korzystnie na poszczególne jego części. Usprawnione są zarówno mięśnie, stawy, jak i płuca czy układ krwionośny. Zwiększa się pojemność płuc, wydolność fizyczna. Pływanie jest wskazane zarówno w chorobach stawów jak i po zawale – dzięki odpowiednim ćwiczeniom w wodzie można zwiększyć wydolność serca, zmniejszać ciśnienie krwi oraz wspomagać odporność organizmu. Pływanie jest zalecane niezależnie od wieku. Starsze osoby, a także kobiety w okresie menopauzy powinny uczęszczać na basen, celem profilaktyki osteoporozy. Z kolei dzieciom ten rodzaj aktywności może posłużyć jako element profilaktyki skrzywień kręgosłupa (na które w wieku szkolnym są szczególnie narażone). Poza licznymi korzyściami zdrowotnymi pływanie jest również doskonałym sposobem na rzeźbienie sylwetki oraz spalanie zbędnych kalorii – stanowi więc uzupełnienie diety odchudzającej.
Jakby tego było mało – podczas pływania męczymy się mniej niż podczas innych aktywności fizycznych. To sport dla każdego i każdemu sprawia podobną frajdę. Z basenu mogą korzystać zarówno seniorzy, jak i młodzież, kobiety przechodzące menopauzę jak i kobiety w ciąży, osoby wymagające rehabilitacji po operacjach czy też osoby pragnące schudnąć. Pływanie to sport – panaceum – umożliwiający wzmocnienie, przyspieszenie rekonwalescencji ale także profilaktykę. Pobudza nie tylko układ ruchowy, ale także oddechowy, krążenia oraz odpornościowy. Warto czuć się (zdrowym) jak ryba w wodzie