Zalety jogi


zalety jogi

W świecie zachodnim jogę utożsamia się głównie z ćwiczeniami fizycznymi. Niemniej ten termin może mieć również zabarwienie religijne, duchowe, czy medyczne. Joga stanowi dla wielu klucz do lepszego i bardziej świadomego życia. Praktykowanie jej wiąże się nie tylko z rozwojem fizycznym, ale przede wszystkim duchowym. Joga przynosi korzyści w każdym z tych wymiarów. Zacznijmy jednak od strony fizycznej. Regularne uprawianie jogi może być traktowane zarówno jako element profilaktyki pierwotnej (zapobiegające chorobom), jak i wtórnej (wspomagającej terapię). Dzięki ćwiczeniom możemy:
– obniżyć ciśnienie krwi, dotlenić organizm oraz usprawnić funkcjonowanie układu naczyniowego;
– korzystnie wpłynąć na pracę serca (m.in. dzięki obniżeniu poziomu cholesterolu i zwiększeniu spalania tłuszczu);
– zwiększyć metabolizm, redukując jednocześnie apetyt co prowadzi do efektywniejszego odchudzania i utrzymania prawidłowej wagi;
– zmniejszyć lub całkowicie wyeliminować bóle pleców, karku, bóle przewlekłe innych części ciała; możliwe jest także zwiększenie tolerancji na ból;
– wspomóc terapię chorób przewlekłych (niezależnie od płci);
– polepszyć pracę układu pokarmowego w chorobach żołądka i jelit;
– stymulować produkcję insuliny i zmniejszać stężenie glukozy we krwi przy cukrzycy;
– zapobiegać chorobie Alzheimera;
– przygotować się do ciąży (joga pozwala na złagodzenie dolegliwości w jej przebiegu jak i na mniej bolesny poród);
– zredukować poziom stresu (także u kobiet w okresie menopauzy), ułatwiać koncentrację; stymulować pracę mózgu i usprawniać pamięć;
– zwalczyć stany niepokoju, złości, depresji (techniki właściwego oddychania);
Poza tymi oczywistymi korzyściami zdrowotnymi joga ma także wpływ na naszą duchowość. Pomaga lepiej zrozumieć siebie, wytworzyć więź między ciałem, duszą i umysłem. Dzięki temu możemy osiągnąć wewnętrzną równowagę i spokój. Joga to proste metody ćwiczeń, ogólnodostępne, niezależnie od sprawności (każdy znajdzie coś dla siebie, w zależności od zaawansowania). Ich główną zaletą jest również to, że nie trzeba drogiego ekwipunku, długich godzin ćwiczeń, kursów i innych. Jogi można nauczyć się w każdym wieku, nigdy nie jest za późno, by zacząć czerpać z tego systemu korzyści zdrowotne i emocjonalno – duchowe.