Jaki sport po zawale?


Po zawale serca konieczna jest gruntowna zmiana stylu życia. Powrót do zdrowia jest bowiem procesem wymagającym znacznie więcej wysiłku niż regularne wizyty u lekarza czy zażywanie wzmacniających preparatów. Rehabilitacja po zawale nie kończy się bowiem wraz z opuszczeniem murów szpitala.

Konieczne są :
• wzmożona kontrola ciśnienia oraz pulsu i zapisywanie tych wyników;
• zmiana diety – wyeliminowanie tłuszczów zwierzęcych, dań obfitych w zły cholesterol, tłustego mięsa, nabiału na rzecz produktów zawierających beta – karoten, witaminy C, E oraz minerały takie jak wapń, magnez, cynk, potas (czyli warzyw, owoców, otrąb, kiełków zbóż, kaszy, orzechów, drobiu);
• wysypianie się – co najmniej 6 – 7 godzin na dobę oraz prowadzenie uregulowanego tryby życia;
• unikanie papierosów oraz alkoholu;
• aktywność fizyczna;
Aktywność fizyczna po zawale stanowi niezbędny element rehabilitacji. Kardiolodzy wręcz rekomendują uprawianie takich dyscyplin jak pływanie, jazda na rowerze, czy długie spacery. Dzięki takiej rekreacji nie tylko poprawia się krążenie krwi, ale też minimalizują się problemy z oddychaniem, jednocześnie mięsień sercowy zostaje usprawniony. Dodatkowo systematycznie uprawiany sport pomaga rozładować napięcie i stres (niewskazane przy stanie post-zawałowym), a także wspomaga odchudzanie, które często jest wskazane w przypadku osób chorych na serce.
Oczywiście – nie wszystkie sporty są zalecane w wypadku zawałowców. Należy pamiętać, że zawał to potężny wstrząs zarówno dla ciała, jak i duszy. Dlatego sporty ekstremalne, obciążające układ sercowo naczyniowy są na „czarnej liście”. Należą do nich np. wspinaczka wysokogórska (powodująca skoki ciśnienia); sporty siłowe, sporty walki; skoki na bungee, sporty bardzo obciążające dla organizmu jak triatlon… Trzeba również pamiętać o regularnym braniu leków oraz o wizytach kontrolnych u lekarza. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek dolegliwości bólowych podczas ćwiczeń – należy zaprzestać czynności i spróbować mniej intensywnej aktywności.