Jak się przygotowac do jazdy na rowerze?


Jak się przygotowac do jazdy na rowerze?

Do korzyści płynących z jazdy na rowerze można zaliczyć między innymi: wzmocnienie mięśni, wyszczuplenie ciała, zwiększenie wydolności oddechowej, lepsze dotlenienie organizmu, wzmocnienie serca i usprawnienie pracy układu krążenia. Rekreacyjne kolarstwo ma również wpływ na kondycję psychiczną – uspokaja i pomaga redukować napięcie. W naszym kraju sezon rowerowy nie trwa cały rok. Dlatego też, przed wznowieniem aktywności kolarskiej po zimie warto poczynić pewne przygotowania.Przede wszystkim istotne jest, aby poprawić ogólną wydolność organizmu. Wzmocnienie ciała, mięśni, poprawa wydolności układu oddechowego czy układu krążenia są szczególnie zalecane, jeśli nasza przerwa w aktywności była dłuższa. Można w tym celu ćwiczyć jogę, pilates czy pływać. Najbezpieczniejsze będzie ten ostatni sport – podczas pływania wzmacniamy organizm, nie ryzykując kontuzji czy urazu stawów.
Szczególnie uważnie powinniśmy zadbać o mięśnie nóg, pośladków, grzbietu, ramion i brzucha – są one bowiem mocno zaangażowane podczas jazdy na rowerze. Do ćwiczeń na basenie warto dodać także gimnastykę w domu, uprawianą regularnie i przez dłuższy czas. Przed wybraniem się na pierwszą przejażdżkę warto sprawdzić stan techniczny roweru. Można zrobić to samodzielnie, bądź zdecydować się na oddanie sprzętu do serwisu, gdzie każda z części zostanie sprawdzona pod kątem stopnia zużycia oraz sprawności. Najważniejszymi elementami (które możemy również sami sprawdzić) są: hamulce, łańcuch, ogumienie, przerzutki i oświetlenie. Poza tym konieczne jest skontrolowanie ustawień kierownicy, siodełka i pedałów – powinny pasować do naszego wzrostu i wagi.
Pierwszą przejażdżkę lepiej odbyć na krótszym odcinku. Trasę można stopniowo wydłużać wraz z kolejnymi wycieczkami, niemniej na początku warto kontrolować zarówno długość jak i stopień jej trudności. Za każdym razem przed wejściem na rower dobrze jest rozgrzać mięśnie, a po zakończeniu ćwiczenia – rozciągnąć je (ze szczególnym
uwzględnieniem nóg). Należy także pamiętać o tym, aby odpowiednio się ubrać – strój nie może być luźny, nie powinien krępować ruchów, ale nie może być też zbyt obcisły, ma zapewnić komfort. Dobrze jest się zaopatrzyć w kask oraz (jeśli to konieczne) ochraniacze na kończyny a także zabrać ze sobą wodę (by podczas treningu móc uzupełnić płyny).