Jak się przygotować do chodzenia po górach


Jak się przygotować do chodzenia po górach
    Są takie miejsca, gdzie związek z naturą można odczuć intensywniej. Należą do nich m.in. szlaki górskie. Wędrówka tymi ścieżkami przynosi nie tylko korzyści dla zdrowia, ale również dla duszy, pozwala na wyciszenie, „naładowanie baterii”, wzmocnienie organizmu i… sprawdzenie charakteru.

By jednak taka wyprawa nie zakończyła się urazem warto pamiętać o przygotowaniu kondycyjnym. Jak się do tego zabrać? Przede wszystkim konieczne jest planowanie. Trening kondycyjny powinno się rozpocząć już kilka tygodni przed wyjazdem w góry. Ćwiczenia powinny być urozmaicone i składać się z kilku elementów. Przede wszystkim zalecane są codzienne marsze, w dynamicznym tempie, i na nawierzchni o zmiennym kącie nachylenia (mogą być również biegi i marsze na bieżni). Taki marsz pozwoli na usprawnienie mięśni, oraz układu kostno – stawowego. Oprócz tego ważne jest zahartowanie organizmu, tak, aby niższe górskie temperatury nie były dla nas zaskoczeniem. Poza tym regularnie podejmowane treningi pomogą zwiększyć wydolność układu oddechowego oraz krążenia – dzięki czemu na szlaku będziemy wytrzymalsi. Zanim wyjdziemy na szlak warto sprawnie wszystko zorganizować – dowiedzieć się wszystkiego o bazie noclegowej ,schroniskach, alternatywnych możliwościach spędzenia
wolnego czasu, trasach „awaryjnych”. Ekwipunek, jaki ze sobą zabieramy również powinien stanowić przemyślaną całość. Koniecznie należy zabrać przeciwdeszczową kurtkę (lub pelerynę) i ciepły sweter. W bagażu dobrze też umieścić: latarkę i baterię, naładowany telefon komórkowy, wodę, termos z ciepłym napojem, prowiant, krem z filtrem przeciwsłonecznym (nawet w zimie – górskie słońce bywa zdradliwe), apteczkę, scyzoryk. Przydatna może być również mapa, albo GPS (zależy z obsługą czego radzimy sobie lepiej…). Niezbędnym elementem ubioru są buty przeznaczone do chodzenia po szlakach (do kupienia w sklepach sportowych). Tylko one są w stanie dobrze ochronić kostkę przed urazami. Jeśli dopiero zaczynamy przygodę z wędrówką górską – warto rozpocząć ją od tras krótszych i łatwiejszych. Na eksplorację „czarnych” szlaków przyjdzie pora. Warto także pamiętać, by w góry wychodzić rano. Warto również rozplanować wysiłek – nie iść zbyt szybko, lecz w umiarkowanym tempie, a podczas przerw (możliwie częstych) nie siadać. Pierwsze wycieczki powinniśmy odbywać w towarzystwie innych osób. Bezpieczeństwo na szlaku jest bowiem najważniejsze, a brawura czy chęć zaimponowania – bywają pierwszym stopniem do…piekła kalectwa.