Ćwiczenia wzmacnające stawy


Ruch oraz właściwa dieta są głównymi elementami profilaktyki chorób stawów. Aby utrzymać stawy we właściwej kondycji konieczne jest przestrzeganie pewnych zasad na co dzień, oraz utrzymywanie aktywności fizycznej na właściwym poziomie.
Najlepsze dla stawów są ćwiczenia lekkie, nieobciążające. Dobrym wyborem będzie tutaj w szczególności pływanie, jazda na rowerze czy spacery. Zbyt dynamiczne ćwiczenia mogą skończyć się kontuzją – uszkodzeniem stawów czy więzadeł. Warto również pamiętać o tym, że każde z ćwiczeń powinna poprzedzać rozgrzewka.
Wykonując ćwiczenia nie tyle wzmacniamy same stawy, co mięśnie wokół nich. W ten sposób sprawiamy, że stawy są mniej obciążone. Mocne mięśnie zmniejszają bowiem ryzyko choroby zwyrodnieniowej stawów (np. w okolicy ud). Aby wzmocnić te partię mięśni można wykonywać m.in. ćwiczenia na skakance, przysiady. Oprócz tego zalecane są ćwiczenia rozciągające (jak skłony, wymachy nóg). One z kolei wpływają na elastyczność ścięgien i więzadeł ,dzięki czemu ruchomość stawów jest większa, a one same – mniej podatne na urazy. Podczas ćwiczeń należy pamiętać o kolanach, biodrach, barkach i ramionach, a także łokciach. To w tych okolicach stawy są najmocniej narażone na urazy. Wielu ekspertów uważa, że rozciąganie stawów jest najważniejszym rodzajem ćwiczeń – jednak takie ćwiczenia powinny odbywać się już po rozgrzewce. Bardzo ważna w usprawnianiu stawów jest systematyczność – regularne powtarzanie, minimum 3 razy w tygodniu danej procedury treningowej pomoże nam zachować zdrowe stawy i kości na dłużej.
A co możemy zrobić poza ćwiczeniami i bogatą w wapń i witaminy dietą ? W domu warto często zmieniać pozycje. Robić przerwy w pracy. Rozciągać się, siedzieć przed telewizorem w ergonomicznym fotelu – przy czym to ostatnie – okazjonalnie.